31-01-2013, 00:00
Do 17 lutego w warszawskiej Zachęcie można zobaczyć przekrojową wystawę Piotra Uklańskiego „Czterdzieści i Cztery”, 2012. Jej elementem jest instalacja Bez tytułu (Dance Floor), 2012 – pulsujący w rytm muzyki, ponadstumetrowy podświetlany parkiet taneczny. Opracowania technicznego obecnej odsłony dzieła, jego wyprodukowania oraz instalacji podjęła się firma OSRAM.
Piotr Uklański, Bez tytułu (Dance Floor), 2012, fragment instalacji Bez tytułu (Polska ÜberAlles), 2012, wystawa "Piotr Uklański. Czterdzieści i cztery", 2012, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, fot. OSRAM. |
Bez tytułu (Dance Floor), 2012 – to interaktywna szklana posadzka pulsująca światłami w rytm tanecznej muzyki. Zwiedzający zostają skonfrontowani z przestrzenią, której atmosfera przypomina dyskotekę. Praca pokazywana była wcześniej w Guggenheim Museum (Nowy York) i Palazzo Grassi (Wenecja). Niezwykle dynamiczne efekty świetlne zapewnia system sterowania Traxon e:cue wykonany w standardzie DMX. Przyjęta technologia sterowania pozwala na uzyskanie ponad 16 milionów barw i odcieni światła z palety RGB. Dzięki analizatorowi dźwięku można zarządzać szybkością zmian oraz intensywnością efektów świetlnych. Na te parametry wpływają między innymi: chwilowa głośność sumaryczna, głośność poszczególnych tonów oraz takt rozbrzmiewającej w Zachęcie muzyki.
Cała instalacja zajmuje powierzchnię 110 m2 i składa się z 440 „kasetonów” wyposażonych w moduły LED RGB LINEARlight oraz drivery i zasilacze DMX OPTOTRONIC. Podłoga zbudowana jest z mobilnych modułów, dzięki czemu zarówno elementy konstrukcyjne, jak i cała instalacja będą wykorzystywane na kolejnych odsłonach wystawy. Kaseton składa się z aluminiowego korpusu i płyty podłogowej wykonanej z grubego hartowanego szkła. Testy kompletnego kasetonu wykazały wytrzymałość na nacisk 1400 kg.
"Bez tytułu (Dance Floor), 2012 – to przykład niestandardowego dzieła opracowanego i zrealizowanego kompleksowo przez firmę OSRAM – od projektu pojedynczego kasetonu poprzez prace nad uzyskaniem imponującego efektu świetlnego, aż po takie detale, jak technologia szybkiego montażu czy technika zasilania i sterowania kasetonów zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Dział techniczny musiał sprostać zarówno wizji artysty, jak i technologicznym wyzwaniom, które gwarantują niezapomniany efekt” – mówi Tomasz Czerski z działu Projects & Solutions firmy OSRAM, odpowiedzialny za stronę techniczną projektu w Zachęcie.
Piotr Uklański uważany jest za jednego z najbardziej znaczących polskich artystów współczesnych. Posługuje się różnymi środkami twórczymi, poza fotografią i filmem m.in. instalacją, wideo, performance. Obecnie w Zachęcie prezentowana jest pierwsza przekrojowa wystawa Piotra Uklańskiego w Polsce "Czterdzieści i cztery", 2012, z takimi dziełami jak Bez tytułu (Dance Floor), 2012.
Podobne artykuły
Komentarze